Szkolenia

Standardowe Kurs Czynny

Kurs I stopnia - Neurobiologiczne podstawy rozwoju

PSTIS prowadzi szkolenia na terapeutę SI I i II stopnia, w wymiarze 196 godzin wykładów i ćwiczeń. Ukończenie kursu II stopnia, zakończone egzaminem i uzyskaniem certyfikatu terapeuty SI daje uprawnienia do diagnozowania Polskimi Standaryzowanymi Testami Integracji Sensorycznej i prowadzenia terapii integracji sensorycznej.

Standardowe Kurs Czynny

Kurs kwalifikacyjny II stopnia na Terapeutę Integracji Sensorycznej

Celem szkolenia jest zdobycie wiedzy i umiejętności na temat:
• Twórców teorii integracji sensorycznej.
• Teorii integracji sensorycznej - założenia metodologiczne, definicje.
• Historii i teraźniejszości teorii integracji sensorycznej - przegląd badań w zakresie integracji sensorycznej.
• Głównych założeń integracji sensorycznej.
• Układu nerwowego i systemu sensorycznego.
• Budowy i funkcjonowania układów sensorycznych.
• Wpływu procesów integracji sensorycznej na funkcjonowanie człowieka.
• Zaburzeń w funkcjonowaniu człowieka spowodowanych dysfunkcjami procesów integracji sensorycznej.
• Występowania zaburzeń integracji sensorycznej.
• Kwestionariusza rozwoju sensomotorycznego dziecka.
• Obserwacji klinicznej.
• Polskich Standaryzowanych Testów Integracji Sensorycznej techniki prowadzenia, komentarz, analiza wyników.
• Inwentarzu percepcji czuciowej- techniki badania.
• Diagnozy i terapii procesów integracji sensorycznej u dzieci autystycznych.
• Diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej i główne wskaźniki do terapii dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.
• Wczesne rozpoznawanie i terapia obronności dotykowej u dzieci i młodzieży.
• Diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci z trudnościami w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia).
• Uwagi o stymulacji sensorycznej niemowląt z grupy ryzyka.
• Diagnozy zaburzeń syndromu modulacji sensorycznej, interpretacja i wskazówki do terapii dzieci z ciężkimi zaburzeniami rozwojowymi.
• Diagnoza syndromu – dyspraksja.
• Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z kruchością chromosomu X.
• Obniżony poziom graficzny przyczyny terapia.
• Diagnozy dysfunkcji integracji sensorycznej u dzieci z zaburzeniami werbalno-słuchowymi.
• Deficyty integracji sensorycznej u dzieci z zespołem Downa - wskazówki do terapii.
• Opracowania wyników Polskich Standaryzowanych Testów Integracji Sensorycznej.
• Budowy programów terapii i techniki terapeutyczne w zaburzeniach integracji sensorycznej związanych z podwrażliwością układu przedsionkowo-proprioceptywnego.
• Terapii deficytu obustronnej koordynacji ruchowej i sekwencyjności; przekraczanie linii środkowej ciała.
• Terapii obronności dotykowej i dyspraksji.
• Warunków do prowadzenia terapii integracji sensorycznej i wymagana dokumentacja.
• Uwagi do analizy wyników obserwacji klinicznej, badań testami i ich opracowania pisemnego.
• Zaleceń dla rodziców dzieci z niepewnością grawitacyjną , obronnością dotykową.
• Jak wyjaśniać rodzicom, nauczycielom, lekarzom integrację sensoryczną i jej zaburzenia.
• Prezentacji konkretnych przypadków.

W ofercie szkolenia kursu kwalifikacyjnego II STOPNIA na Terapeutę Integracji Sensorycznej mamy jeszcze wiele innych tematów bardziej szczegółowych.

Standardowe Kurs Czynny

POLSKIE STANDARYZOWANE TESTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Po skończonym kursie uczestnik będzie miał uprawnienia do diagnozy Polskimi Standaryzowanymi Testami Integracji Sensorycznej.

Uwaga!
Uczestnicy szkolenia z Polskich Testów oraz kursu 2 stopnia SI otrzymują podczas zajęć testy i arkusze do badań.

Do samodzielnego posługiwania się Polskimi Standaryzowanymi Testami Integracji Sensorycznej, po ukończeniu kursu, niezbędne są standaryzowane pomoce (krzesło obrotowe, kładki, tacki i przesłona), które można zakupić osobno we własnym zakresie. Podczas kursu pomoce te są zapewnione przez Organizatora.
Zamówienia na pomoce można dokonać na stronie www.empis.pl

Standardowe Kurs Czynny

MAŁE DZIECKO W GABINECIE INTEGRACJI SENSORYCZNEJ OCZAMI FIZJOTERAPEUTY.

Efekty szkolenia/ korzyści:
• Definiuje diagnozę oraz terapię zaburzeń przetwarzania sensorycznego.
• Charakteryzuje algorytm postępowania diagnostycznego z małym dzieckiem.
• Posiada wiedzę z zakresu przeprowadzania wywiadu, zbierania danych.
• W oparciu o swoją wiedzę i zdobyte umiejętności z zakresu diagnostyki samodzielnie przygotowuje strategię terapeutyczna
dla małego dziecka.

Program szkolenia:
• Rozwój motoryczny dziecka 0-24 m-ca życia.
• Czerwone flagi w rozwoju motorycznym dziecka – kiedy udać się do fizjoterapeuty.
• Wczesna diagnoza i obserwacja małego dziecka (badanie fizykalne i obserwacja wzorców ruchowych).
• Wczesna interwencja (pielęgnacja, stymulacja, pozycjonowanie i założenia terapeutyczne w pracy z małym dzieckiem).
• Zaburzenia samoregulacji u niemowląt – charakterystyka zachowania.
• Strategie postępowania przy zaburzeniach samoregulacji niemowląt.

Standardowe Kurs Czynny

PROBLEM WYBIÓRCZOŚCI POKARMOWEJ U DZIECI OKIEM FIZJOTERAPEUTY I TERAPEUTY SI

Program szkolenia:
• Wybiórczość pokarmowa – definicja.
• Przyczyny trudności związanych z jedzeniem występujące u dzieci z ASD – uwarunkowania organiczne i środowiskowe.
• Holistyczna diagnoza pacjenta (ocena trudności dziecka: kwestionariusz wywiadu z rodzicami, dzienniki żywieniowe etc.).
• Wybiórczość pokarmowa a integracja sensoryczna i samoregulacja.
• Wybiórczość pokarmowa a komunikacja.
• Plan terapeutyczny:
- naturalna kolejność wprowadzania pokarmów u dzieci
- rozwój umiejętności samoobsługowych
- organizacja posiłku sprzyjająca samodzielności i współpracy
- metody budowania współpracy i motywacji (wzmacnianie, kontrakt behawioralne)
- formułowanie, wprowadzanie i egzekwowanie zasad
- działania redukujące lęk przed nowymi potrawami
- jak uatrakcyjnić dziecku posiłek
- wprowadzanie wycofanych przez dziecko potraw
- metody wprowadzania nowych potraw do jadłospisu
• Oswajanie responsywne kluczem do sukcesu.
• Akcesoria terapeuty, czyli jakich pomocy i narzędzi potrzebujesz do prowadzenia efektywnych zajęć.
• Odwrażliwianie sfery oralnej
• Mimika/wzorce PNF
• Zabawy z jedzeniem, nauka z jedzeniem i nauka o jedzeniu – ciekawe pomysły na zajęcia dodatkowe.
• Team terapeutyczny – rodzic i terapeuta, czyli jak efektywnie wspierać rodzica i przydzielać zadania do domu.
• Studium przypadku.
• Dyskusja.

Standardowe Kurs Czynny

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ U DZIECI ZE SPEKTRUM AUTYZMU W WIEKU PRZEDSZKOLNYM - WARSZTAT PRAKTYCZNY MŁODEGO TERAPEUTY

Plan szkolenia:
• Charakterystyka dziecka ze spektrum autyzmu.
• Zaburzenia SI u dzieci ze spektrum autyzmu.
• Metody aktywizujące, praktyczny pokaz ćwiczeń w sali SI.
• Doskonalenie kompetencji własnych jako terapeuty w kontekście rozmowy z rodzicem.

Po skończonym szkoleniu kursant/ uczestnik szkolenia uczestnik:
• Posiada wiedzę na temat kryteriów diagnostycznych oraz typowych objawów spektrum autyzmu .
• Posiada wiedzę na temat identyfikowania zaburzeń SI u dzieci ze spektrum autyzmu.
• Poszerzył swoje umiejętności związane z planowaniem i prowadzeniem terapii SI dziecka ze spektrum autyzmu.
• Rozszerzył swoje umiejętności w zakresie doboru ćwiczeń wspierających rozwój dziecka ze spektrum autyzmu.
• Rozwinął umiejętność komunikowania się z dzieckiem i rodzicem.

Standardowe Kurs Czynny

ZABURZENIA MODULACJI SENSORYCZNEJ DZIECKA W WIEKU 2-4 ROK ŻYCIA W ŚWIETLE PRAKTYKI TERAPEUTY SI - WARSZTAT PRAKTYCZNY MŁODEGO TERAPEUTY

Plan szkolenia:
• Modulacja sensoryczna u dziecka w wieku 2 - 4 lat.
• Metody aktywizujące, praktyczny pokaz ćwiczeń w sali SI.
• Doskonalenie kompetencji własnych jako terapeuty w kontekście rozmowy z rodzicem

Po skończonym szkoleniu kursant/ uczestnik szkolenia:
• Uczestnik posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania poszczególnych zmysłów i ich dysfunkcji.
• Uczestnik posiada wiedzę dotyczącą stosowania sprzętu oraz pomocy dydaktycznych i terapeutycznych wykorzystywanych w pracy terapeutycznej z małym dzieckiem.
• Uczestnik poszerzy swoje umiejętności praktyczne, udoskonali swój warsztat pracy.
• Uczestnik nabierze kompetencji własnych jako terapeuta SI.

Standardowe Inne Czynny

RODZICE PYTAJĄ, TERAPEUCI ODPOWIADAJĄ KONSULTACJE DLA RODZICÓW

Po ukończeniu szkolenia rodzice/uczestnicy będą:
● rozumieć problemy sensorycznej dzieci
● wiedzieć, jak zorganizować codzienność dziecka z problemami integracji sensorycznej, by wspierać jego rozwój
● wiedzieć, jak wykorzystać mocne strony dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej, by poprawić jego funkcjonowanie

Standardowe Kurs Czynny

„Komunikacja dzieci ze spektrum autyzmu – jak zrozumieć? jak wspierać?”

Szkolenie dla: terapeutów ( terapeutów SI, pedagogów, psychologów) logopedów, neurologopedów,
Szkolenie przygotowujące do oceny i rozwijania komunikacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na różnym poziomie funkcjonowania: niewerbalnych i werbalnych. Podczas szkolenia omówiony zostanie rozwojowy model diagnozy komunikacyjnej, a także przedstawione zostaną gotowe propozycje zabaw, aktywności i strategii terapeutycznych do wykorzystania na zajęciach z dziećmi. Zaprezentowane zostaną techniki terapeutyczne oraz przykładowe pomoce do pracy. Propozycje będą dotyczyły zajęć indywidulanych, jak i grupowych. Jedną z części szkolenia będzie również analiza filmowa – studia przypadków dzieci ze spektrum autyzmu.

Czas trwania: 9.00 – 16.00

Grupa: minimum do organizacji szkolenia to 12 osób

Koszt: 400 zł od osoby

Standardowe Kurs Czynny

Ocena wybranych parametrów ciała u dzieci z zaburzeniami SI . Analiza ćwiczeń na sprzętach wykorzystywanych w terapii SI.

Warsztaty pozwolą uczestnikom pogłębić wiedzę na temat prawidłowej postawy ciała, poczuć na własnym ciele jak układ nerwowy szybko reaguje na odpowiednią stymulację. Uczestnicy będą analizować pracę na ruchomych i nieruchomych sprzętach co pozwoli im odpowiednio dopasować sprzęt do możliwości posturalnych dziecka .
Omówimy szerzej problemy związane ze wzrokiem, słuchem, mową oraz dietą w kontekście postawy ciała i dzieci.

Program szkolenia:
• Badanie postawy ciała u dzieci oraz omówienie zagadnień dotyczących niekorzystnych zmian prowadzących do jej zaburzeń.
• Analiza postawy ciała dziecka na sprzętach terapeutycznych ( ruchomych i nieruchomych), prawidłowe i nieprawidłowe utrzymywanie w przestrzeni głowy(żuchwa), tułowia, kończyn dolnych (stóp).
• Linia pośrodkowa ciała - jak ja zrozumieć?
• Stymulowanie układu nerwowego - droga do czucia własnego ciała.
• Jak wzrok, słuch, węch, wpływa na postawę ciała.
• Analiza przypadków.

Standardowe Inne W przygotowaniu

Sensomotoryczna Terapia Widzenia w praktyce Terapeuty SI

Szkolenie bazujące na autorskiej metodzie Sensomotoryczna terapia widzenia© pokazującej w jaki sposób łączyć różne metody pracy, w tym założeń integracji sensorycznej, terapii widzenia, stymulacji słuchowej.Udział w szkoleniu daje uprawnienia do prowadzenia zajęć z elementami metody Sensomotorycznej terapii widzenia©

Szkolenie poprowadzi dr n.med. Agnieszka Rosa:
• Pedagog, ortoptysta, terapeuta zajęciowy, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta MAES
• Autorka Sensomotorycznej terapii widzenia/ STW oraz SIhand® - bazującego na badanach własnych programu określającego wzorce grafomotoryczne u dzieci od 3 do 6 roku życia.
• Autorka licznych publikacji, wykładowca, szkoleniowiec.

Uczestnicy kursu otrzymują:
• Certyfikat ukończenia kursu Sensomotoryczna terapia widzenia/ STW autorstwa dr n.med. Agnieszki Rosa w wymiarze 30 godzin dydaktycznych
o superwizji pomyślimy. Można wrzucić na stronę. Superwizja odbywa się w formie online.
• Superwizja zakłada przygotowanie materiału filmowego dokumentującego własną pracę koncepcją Sensomotorycznej terapii widzenia©
• Superwizja to 3- 6 godzin dydaktycznych ( w zależności od ilości zgłoszonych osób) intensywnej pracy podczas której omawiany jest materiał filmowy. Omawianie nagrań odbywa się przy całej grupie superwizyjnej.
• Do superwizji można przystąpić po ukończeniu szkolenia Sensomotoryczna terapia widzenia©.
• Uczestnicy po ukończeniu tego superwizji otrzymują certyfikat ukończenia superwizji z Sensomotorycznej terapii widzenia©

Uwaga: program szkolenia zakłada uczestnictwo w superwizji, natomiast nie jest ona obowiązkowa. Podnosi własną wiedzę i umiejętności, pozwala na uzyskanie odpowiedzi na pytania, które zazwyczaj pojawiają się już po ukończonym szkoleniu lub w trakcie pracy z dzieckiem.
• Liczba miejsc na superwizje ograniczona, dlatego należy podjąć decyzję podczas zapisu na szkolenie.
• Superwizje będą organizowane raz w roku. W superwizji można uczestniczyć wielokrotnie. W przypadku większej ilości chętnych na superwizję niż zakładanych miejsc- zostanie ustalony dodatkowy termin superwizji.

Standardowe Kurs Czynny

Droga do równowagi – Teoria Poliwagalna w zrozumieniu i wspieraniu dzieci z trudnościami sensorycznymi

Efekty szkolenia/ korzyści:
• rozpoznawanie zachowań dziecka typowych dla różnych stanów układu nerwowego
• wykorzystanie strategii wspierających równowagę układu nerwowego dziecka w terapii w gabinecie i w środowisku domowym
• umiejętność korzystania z koregulacji we wspieraniu dzieci z trudnościami sensorycznymi

Program szkolenia:
1. Kluczowe założenia Teorii Poliwagalnej 9.00-11.15
• hierarchiczna organizacja autonomicznego układu nerwowego
• trzy podstawowe stany układu nerwowego: zaangażowania społecznego, mobilizacji i zamrożenia
• stan bezpieczeństwa jako podstawa zaangażowania społecznego


2. Trudności sensoryczne a regulacja układu nerwowego 11.30 – 13.45
• objawy trudności sensorycznych w kontekście reakcji układu nerwowego
• neurocepcja
• koregulacja
• samo/regulacja

Przerwa 30/45 min

3. Praktyczne strategie wspierania dzieci z trudnościami sensorycznymi 14.15 – 16.30
• rola terapeuty w procesie regulacji dziecka
• możliwości wdrażania Teorii Poliwagalnej w terapeutycznej relacji z dzieckiem.
(dyskusja, odpowiedzi na pytania)

Standardowe Kurs W przygotowaniu

Zintegrowany Trening Pisania SIhand® – Innowacyjne podejście do rozwoju grafomotoryki

Zakres tematyczny:
Zagadnienia związane z oceną rozwoju sensoryczno-motorycznego i sprawności, a także prezentacja ćwiczeń wspomagających funkcje ciała i ręki.
Diagnoza oraz terapia ręki, w tym korekcja nieprawidłowego chwytu pisarskiego w oparciu o autorską metodę SIhand®.

Cel szkolenia:
Szkolenie ma na celu przekazanie uczestnikom wiedzy na temat złożonego podejścia do terapii ręki oraz wspomagania funkcji pisania. Opracowany program obejmuje zarówno podstawy diagnostyczne, jak i praktyczne rozwiązania umożliwiające skuteczną pracę nad grafomotoryką, prawidłowym chwytaniem pisarskim oraz integracją wzorców ruchowych w trakcie aktywności stolikowych.

O programie:
Zintegrowany trening pisania SIhand® opiera się na szkoleniu „Terapia ręki i wspomaganie funkcji pisania” i został wzbogacony o wyniki badań naukowych dotyczących wzorców grafomotorycznych u dzieci. Dzięki temu program wyróżnia się wysoką skutecznością w diagnozowaniu i korygowaniu trudności związanych z pisaniem.

Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jak:
• Prawidłowo analizować rozwój sensoryczno-motoryczny dziecka.
• Budować właściwą stabilizację ciała, co jest kluczowe dla usprawnienia pracy ręki.
• Rozpoznawać i eliminować czynniki utrudniające poprawny chwyt pisarski, zamiast ograniczać się do powierzchownych rozwiązań (np. stosowania nakładek).

Program zakłada m.in.:
• Stymulację rozwoju zgodnego z zasadami neurofizjologii.
• Doskonalenie dużej i małej motoryki poprzez ćwiczenia stabilizacyjne i równoważne.
• Rozwijanie prawidłowych wzorców ruchowych grafomotorycznych.
• Kompleksową analizę i terapię funkcji pisania oraz korekcję chwytu.